Program- og prosjektledelse
Ledelse av program og av større, komplekse prosjekter, samt etablering av prosjektkontor (PMO), prosjektstøtte og prosjektkontroller roller.
Løsningsarkitektur
Analyse av eksisterende system og prosesser, etablering av funksjonell og teknisk løsningsdesign inkludert integrasjoner og data management, nyskapning i grensen mellom prosess og teknologi, innføring og endring/forbedring av prosesser.
Testledelse
Utarbeidelse av teststrategi, testplanlegging, testledelse og testgjennomføring i større og komplekse prosjekt, inklusiv ytelsestesting og bruk av veletablert og anerkjent testmetodikk og testverktøy.
Dataledelse
Utarbeidelse av data-/konverteringsstrategi, analyse av eksisterende datastruktur, gjennomføring av regelstyrt og manuell datavask, samt endringer/konverteringer ved hjelp av egenutviklet verktøy med full sporbarhet.
Rådgivning
Forretnings- og systemrådgivning med hovedvekt på forretningssystemløsninger og integrasjoner mellom disse: ERP (økonomi, salg, innkjøp, produksjon, logistikk), CRM, SCM, WMS, MRP, FRM, HRM, POS.
Fra visjon til virkelighet
INCA CONSULTING bistår Kunden med å realisere sin visjon for en fremtidig forretningsvirksomhet. Dagens situasjon kartlegges, og deretter beskrives den fremtidige forretningsvirksomhet i detalj (blueprint) brutt ned i aksene Prosesser, Organisasjon, Teknologi og Informasjon.
Gevinster som må realiseres for å oppnå visjonen identifiseres, samt mål for disse (nåværende og ønsket situasjon). Deretter identifiseres nødvendige kapabiliteter for å kunne realisere gevinstene, og disse organiseres i leveranser og leveransegrupper. Leveransene leveres gjennom implementeringsprosjekt, og gevinster realiseres gjennom organisatorisk endringsledelse slik at visjonen og den ønskede fremtidige forretningsvirksomheten kan oppnås.
INCA CONSULTING fungerer som en brobygger mellom bedriftens forretningsvirksomhet og teknologien som skal støtte oppunder denne, mellom prosesser/organisasjon og IT, fra de tidlige analyse- og designfasene, via implementering av kapabiliteter til sikring av gevinstrealiseringen i organisasjonen.
Hvorfor velge Inca Consulting?
INCA CONSULTING bistår sine kunder med å sikre kontroll i anskaffelse og implementering av forretningssystemer gjennom sterk fokus på ledelse og styring, anvendt metodikk og anerkjente samhandlingsverktøy. Våre ressurser er sertifiserte prosjekt- og testledere som kombinerer fag-/forretningskompetanse med system- og prosjektkompetanse.
Implementering av ett eller flere forretningssystem er ofte en lang og kompleks reise som involverer endring i arbeidsprosesser, samt endring i innhold og bruk av data, applikasjoner og system. I tillegg inkluderer prosjektene ofte også nyutvikling, konfigurering og ibruktagelse av tilpasninger til standard system og integrasjoner mellom system.
For å sikre at Kunde og Leverandør er enige om prosjektets og leveransens omfang, samt at prosjektgjennomføringen skjer i henhold til avtalt tid, kost og kvalitet, er det viktig at både Kunde og Leverandør fokuserer på de tidlige initierings-, analyse- og designfasene i prosjektet.
INCA CONSULTING bidrar til å rette opp ubalansen i maktforholdet mellom Kunde og Leverandør gjennom å sikre kvalitet i alle prosjektets faser, og bidrar med dette til å minimere teknisk gjeld relatert til implementeringen. Teknisk gjeld er kostnader et selskap pådrar seg ved at IT-systemene ikke implementeres og forvaltes godt nok
I tradisjonelle implementeringsprosjekt er ofte maktforholdet mellom Kunde og Leverandør i ubalanse. Kunden har ikke nok kompetanse og kunnskap om de teknologiske løsningene og hvordan disse best mulig implementeres i egen organisasjon. Prosjektene gjennomføres ofte med fokus på lavest mulig investeringskostnad, hvilket kan gå på bekostning av kvalitet i spesielt analyse-, design- og testfasene. På lengre sikt øker prosjektets totalkostnad ofte gjennom høyere løpende driftskostnader, høyere endringskost og manglende realisering av gevinstpotensialet.
Skissen illustrerer faser i et IT-støttet forretningsutviklingsforløp med tilhørende overordnede leveranser og juridiske milepæler
For å få et klart bilde av dagens situasjon hos Kunden er det ofte nødvendig med en foranalyse, som struktureres som en POTI-analyse; Prosess, Organisasjon. Teknologi og Informasjon/data. Dette danner grunnlaget for videre arbeid med å identifisere gevinstmuligheter, nødvendige leveranser for å muliggjøre gevinstrealisering, samt startpunkt for måling av disse
Kundens overordnede strategi sammen med foranalyse er grunnlaget for å etablere visjon og identifisere gevinstmuligheter. Deretter er det viktig å identifisere hvilke leveranser Kunden er avhengig av for å muliggjøre gevinstrealisering, samt identifisere avhengigheter til gevinster og mellom leveransene. Dette samles i et overordnet design (blueprint) og i et overordnet business case. Tilslutt etableres overordnet kravliste i forbindelse med de identifiserte leveransene.
Før et prosjekt kan starte er det nødvendig å avklare organisering og styringsform for videre arbeid (portefølje, program og/eller prosjekt). Her vurderes logisk sammenheng og avhengighet mellom leveransene, prioritering av disse og påvirkning på business case. Deretter kommer gjerne en anskaffelsesprosess som resulterer i en kontrakt med én eller flere leverandører (basert på et antatt prosjektomfang og til dels usikre estimater).
I analysefasen blir prosessbeskrivelsene og kravlisten fra foranalysen ytterligere detaljert i samarbeid med systemleverandøren. Deretter utarbeider Leverandør en omforent løsningsbeskrivelse som beskriver hvordan systemet/applikasjonene skal løse Kundens behov og krav. Prosessbeskrivelsene og kravlisten oppdateres og besvares, eventuelle gap mellom standardsystemets funksjonalitet og Kundens krav identifiseres og funksjonelle spesifikasjoner på tilpasninger utarbeides. Kontrakten mellom Kunde og Leverandør revideres basert på et mer kjent prosjektomfang og lavere risiko, og endringsordre etableres ved behov.
I utviklingsfasen har man fokus på å etablere utviklings- og testmiljøer, utvikle tilpasninger, integrasjoner og å konfigurere ny løsning. I denne fasen begynner kvalitetssikring av eksisterende og ny data (basert på data prosess analyse og design i foregående fase). Leverandør og Kunde utarbeider testskript basert på nye arbeidsprosesser og løsning i fellesskap, og disse benyttes i Leverandørens Produkttest av ferdig utviklet og konfigurert løsning.
Testfasen innebærer å teste og verifisere hele løsningen i et så virkelighetsnært miljø som mulig. Kunden er ansvarlig for å gjennomføre Akseptansetest og gjennom denne verifisere at løsningen er i henhold til den omforente løsningsbeskrivelsen, Kundens arbeidsprosesser og dekker kravene. I Testfasen ferdigstilles også Kundens prosedyrer og rutinebeskrivelser, samt brukerdokumentasjonen/ opplæringsmaterialet.
Dette er en fase som i realiteten starter parallelt med Foranalyse med identifisering av interessenter og planlegging av kommunikasjon og endringsbehov. Endringsledelse inkluderer all form for opplæring (prosjektinternt og sluttbrukeropplæring), samt at test og presentasjon av løsningsdesign også er viktige elementer. Arbeidet med endringsledelse fortsetter videre inn i innføringsfasen og gevinstrealisering.
I innføringsfasen gjennomføres sluttbrukeropplæringen på ny løsning og nye rutinebeskrivelser. Cutover mellom gammel og ny løsning foretas. Etter at den nye løsning er blitt verifisert i pilotfasen, kan utrulling av løsningen til hele organisasjonen begynne. I denne fasen bidrar prosjektet med support og endringsledelse til/sammen med linjeorganisasjonen.
Etter godkjenning av løsningen i produksjonsmiljøet begynner normalt garantiperioden. Løsningen overleveres fra prosjekt til linje hos Kunden, vedlikeholdsavtaler med Leverandørene trer i kraft og prosjektet avsluttes. I denne fasen er gevinstrealisering i fokus, sikre at løsningen tas i bruk som forutsatt og at de forventede gevinstene hentes ut (og at dette måles og verifiseres).